Rolls-Royce Silver Wraith. Jezdili jsme s šestikolovou limuzínou arabského šejka

Devadesátá léta byla pěkně divoká a také dost bizardní. Tento Rolls-Royce sice vznikl už v roce 1980, ale až v roce byl přestaven do absurdní podoby, kterou vidíte na fotografiích. Ano, má šest kol, je nesmyslně dlouhý a na protaženou záď by se klidně vešla vířivka. Nedokážu si představit nic jiného, co by lépe vyobrazovalo devadesátky.

Za osmimetrovým prodloužením nehledejte domácího kutila. Tohle je poctivá zakázková stavba u specializovaných firem. Dřív to bylo velmi populární a netýkalo se to pouze italských karosáren. Firma American Custom Coachworks Limited, sídlící v americkém Beverly Hills, tento Rolls-Royce Silver Wraith postavila pro klienta ze Saudské Arábie a tamní královské rodiny. Tam se vůz opět vrátil a sloužil majiteli dalších 30 let dokud nebyl prodán do Německa. Po dalších 9 letech skončil n Holandsku, kde ho objevil a koupil současný český majitel.

rr5

V naší zemičce prodloužených limuzín jezdí několik, ale většinou se jedná o slátaniny vzniklé podomácku nebo pomocí pofiderních kitů. Všechny ty prodloužená Hummery nebo Mercedesy nejsou zdaleka tolik sofistikované jako tato stavba specializovanou karosárnou. Ostatně, americká firma stojící za tímto vozem zanikla teprve v roce 2003, kdy auta začala hojně využívat samonosné karoserie a =upravy se tak staly ohromně nákladné a technicky složité. Když mluvíme o náročnosti, obdobná šestikolka vznikla právě jen tato jedna. Vidět toto dlouhé monstrum tváří tvář je opravdový zážitek, jet s ním ulicemi Prahy ještě větší.

rr3

Samozřejmě, všude budí ohromný rozruch a lidé tahají mobilní telefony z kapes jako o život. Problém je manévrovatelnost, a tak si musíte dobře rozmyslet, kam se s vozem vydáte. Úzké uličky centra nejsou zrovna ideální. Nicméně, tohle auto je především o jízdě v zadní části, řídit sami byste si ho přece nechtěli. Vzadu vás totiž čeká dobově luxusní salónek s barem, lednicí, televizí a koženou lavicí. Jedna je rohová, druhá klasicky rovná. Podle technického průkazu je auto devítimístné, podle slov majitele je ale spíše pro osm pasažérů.

Samotný interiér v přední části zůstal původní a je to moc příjemné retro plné prvotřídních materiálů. Výhled přes dlouhou kapotu na legendární sošku The Spirit of Ecstasy se jen tak neomrzí. Stejně jako zvuk obřího osmiválce pod kapotou! Tam se nachází původní motor Rolls-Royce V8 s objemem 6,75 litru. Automobilka uváděla, že jeho výkon je dostatečný… Navzdory třítunové hmotnosti nenaložené limuzíny a pouze třístupňové automatické převodovce dokáže limuzína bez problémů držet krok s dnešní dopravou. Poháněna je přitom pouze prostřední náprava, ta zadní se jen veze.

rr2 rr1

Nelze tedy čekat ohromující akceleraci, ale vůz je překvapivě svižný a vydává velmi lahodný zvukový doprovod. Řízení má dlouhý převodový poměr a moc v něm necítíte. Celý vůz je prostě stavěný na maximální relax a komfort.

Spotřeba je na tom už o poznání hůře, i proto je zajímavostí, že vůz má rovnou dvě devadesátilitrové nádrže na palivo. Odběr mezi 20 a 30 litry si holt žádá své. Majitel si pochvaluje i spolehlivost. Opravy auto po zakoupení nepotřebovalo žádné a dostalo pouze antikorozní ochranu, protože jezdí i v dešti a pokud je potřeba, tak i v zimě. Vůz za celou dobu života nemá najeto ani 10.000 mil. Slušné!

rr6 rr4

Všechny tři nápravy disponují hydraulickým odpružením, stejně jako u výchozího modelu, což zajišťuje absolutně komfortní jízdu. Podvozek je navíc propojen s brzdovým okruhem tak, aby se mu při brzdění neponořoval předek. Vůz si můžete také zvednout, to abyste nezůstali zaklíněni někde ve městě, když potkáte nějakou zásadní nerovnost nebo zlom. Parkování je pak kapitola sama o sobě a zřejmě bych byl rád, kdyby mě u toho nikdo neviděl. Což v tomto autě nehrozí…

Comments

comments