Test ojetiny Toyota iQ 1,0 VVT-i. Malá velká vzácnost

Ano, vzácnost. Schválně si vybavte, kolik těchto “prcků” jste potkali na cestách? Klidně se vsadím, že nejčastější odpovědí bude “žádný”! Důvodem jsou slabé prodeje, i proto se Toyota v roce 2013 rozhodla výrobu modelu IQ ukončit. Víte co? Je to škoda! Toto auto, svého času jediný opravdový konkurent Smartu, je daleko lepší než právě Smart ForTwo.

Pokud IQ někde najdete jako ojetinu , kupte si jej. Nezklame vás a rozhodně na takovém autě neproděláte. Mimochodem, základ maličkého IQ použil Aston Martin pro své mikroauto Cygnet. Jen dostalo luxusnější interiér a jiné světla. Britský výrobce exotických aut takový vůz potřeboval pro flotilové snížení emisí, které Brusel nařizuje. Jsem moc rád, že se jeden kus objevil v AAA Auto a já si tak tuto malou vzácnost mohl vyzkoušet.

iq_3

Toyota iQ klame tělem – na délku sice neměří ani tři metry (2985 mm), je ale docela široká (1680 mm). Má to výhodu v tom, že dva přední cestující nemají problém pohodlně složit svá těla – dost místa mají nejenom pro hlavu, ale i v oblasti loktů. Na druhou stranu to částečně snižuje obratnost í-kvéčka při parkování a proplétání se městskými uličkami.

I tak se s třemi metry délky parkovací prostor hledá snadno a celý manévr nutný pro zajetí do mezery mezi auty je díky krátké délce až směšně jednoduchý. Škoda jen, že dozadu není ještě lepší výhled. Toyota vždy tvrdila, že má IQ nejmenší poloměr otáčení na světě a opravdu vás přepadne úsměv, když si s autem zkusíte kolečko kolem jeho osy. Přijde vám to, že jste se otočili na místě.

iq_6

Toyota prezentovala iQ jako 3+1 místné auto. S oběma přimhouřenýma očima se do iQ vejdou tři dospělí, ale mnoho komfortu mít nebudou. Zadní sedačky je tak lepší využívat jako další místo pro zavazadla nebo na nich vozit v autosedačce malé děti. Kufr totiž sice auto má, ale jeho velikost je – decentně řečeno – takřka nulová. V řeči písmen je to 32 litrů, což je zhruba stejná velikost jakou má středně velký batoh. Na druhou stranu, není problém jednoduchým pohybem sklopit zadní sedadla a zvýšit prostor na 242 litrů.

V nabídce byli tři motory – dva benzínové (tříválec a čtyřválec s výkony 68 a 100 k) a spotřebou paliva kolem čtyř litrů na 100 km. Třetím je 90koňový turbodiesel s točivým momentem 190 Nm. Nechybí ani automatická převodovka, ale pětistupňový manuál, jenž jsme testovali je skvělý – přesný a přímý. Také pohonná jednotka postačovala – ve městě, kde by mělo trávit nejvíce času, je auto mrštné a nepůsobí jako „brzda provozu“. Spotřeba se přitom pohybovala kolem čtyř litrů.

iq_2 iq_1

Výtečné jsou jízdní vlastnosti – auto s koly umístěnými až v rozích je dostatečně komfortní, dobře pohlcuje většinu nerovností, ale v zatáčkách se nenaklání a má výtečný rejd. V praxi nebyl problém uhánět stotřicítkou po dálnici. Skvělá je pasivní bezpečnost, ohodnocená pěti hvězdičkami EuroNCAP.

Upřímně, jízda s maličkým IQ mě dost bavila. Tříválec má nasupený zvuk, auto je mrštné a v zatáčkách velmi přesvědčivé. Jde okamžitě za plynem a umí vykouzlit úsměv na tváři. Nabízí se srovnání se Smartem. Ten jsem řídil ve všech jeho generacích a ani jedna nebyla lepší než IQ. Toyota působí dospěle a dokud se neotočíte, připadáte si jako v autě běžných rozměrů. To Smart je vysoký a úzký. Toyota naopak nízká a široká.

iq_7

Lepší je také zpracování interiéru, které je až překvapivě kvalitní. Uvnitř je několik hezkých detailů a materiály jsou na velmi dobré úrovni. Také výbava je bohatá. Pochvalu si zaslouží i skvělá sedadla s nízkým posedem. Fakt moc hezké a příjemné prostředí.

iq_5

Dobře na tom je i spolehlivost. Je to přeci Toyota a použité jednotky jsou prověřeny časem z modelů Aygo a Yaris. Zklamat by vás rozhodně neměla. Navíc zapůsobíte i na veřejnost. IQ je roztomilé a vzácné, lidé se za ním s úsměvem otáčí a málokdo tuší o co vlastně jde. Prostě taková malá velká vzácnost. Jako společník do města je opravdu úžasný.

Comments

comments