Test ojetiny CITROËN C5. Mistr žehlitel

Model C5 navazuje na slavnou tradici velkých Citroenů na plavných podvozcích a používal až obdivuhodně odvážná řešení. Bílá barva, kterou v současnosti oplývá nespočet aut, už opravdu začíná nudit, i přesto ale koukám na C5 se zájmem. Dlouhé a nízké siluetě dominuje až nezvykle dlouhá příď. Koukám-li na ní nízko posazen v interiéru, evokuje daleko silnější vozy zcela jiných kategorií, než do kterých C5 spadá. Doplňky karoserie v podobě chromovaných lišt působí nerušivě a kola, která by snesla být i o dva palce větší, napovídají komfortní zaměření.

Hlavním lákadlem ojetých Citroënů C5 však dnes je cena. Nejstarší kusy pořídíte od 130 tisíc korun. Zachovalá auta s českým původem a rozumným nájezdem startují na dvou stech tisících. To je stále podstatně méně, než u Škody Superb, nebo konkurenčního Fordu Mondeo a Volkswagenu Passat.

Interiéru jednoznačně dominují sedadla, která se nebojím označit jako vynikající. Ani měkká ani tvrdá disponují obrovskými rozsahy nastavení a to včetně lámacího opěradla, které je normálně vidět až v o hodně vyšších cenových relacích. Řidič může navíc ulevit svojí tělesné schránce masážní funkcí bederní opěrky. C5 lze bez problému doporučit i řidičům hodně nadprůměrného vzrůstu. Ač jsem již mluvil o nízké siluetě vozu zvenku, za volant bych se se svými 185 centimetry posadil i s cylindrem.

c5_8

Volant je jednou z největších zvláštností, které zaujmou hned při otevření dveří. Jeho již skoro zapomenutý pevný střed je doslova obsypán tlačítky, nicméně po lehkém zmatení a notné chvíli zvykání, co k čemu slouží, jejich širokou nabídku oceňuji. Infotaiment systém i s navigací z něj lze obsloužit v takřka plné míře a není třeba se za jízdy uchylovat k typicky francouzskému ovládání přes panel rádia, které je sice prostorově úsporné, ale poněkud těžkopádné. Celý systém je poměrně dobře a logicky poskládaný. Škoda je jen dosti malého displeje, kterým disponuje. Na palubní desce kolem něj je prostoru pro zlepšení dostatek.

Interiér netradiční konstrukce rozhodně nestrádá na kvalitě, v čele s příjemným koženým věncem volantu je vše dobře slícováno a zhotoveno z kvalitních materiálů. Chvályhodný je i displej palubního počítače nacházející se uvnitř prostředního ze tří budíků, svůj displej mají všechny a své místo tak našel i ukazatel teploty oleje.

c5_2
c5_1

Slušnou porci prostoru uvnitř vozu pobraly všechny zóny interiéru. Na zadních sedadlech se stejně jako na těch předních bez problému usadí i vyšší pasažéři a kufr s objemem 505 litrů pojme mnoho zavazadel. Pokud by základní objem nestačil, je k dispozici ještě sklopení zadních sedadel. Tím se prostor pro zavazadla zvětší na výsledných 1462 litrů, jejichž ložná plocha docela dobře vystačí i na přespání.

Přes jen lehce nevšední exteriér a velmi nevšední interiér se dostáváme k tomu podstatnému a tím je podvozek a pohonné ústrojí. Pod kapotou testovaného vozu od AAA Auto byla benzínová jednotka 1,6 THP. Ta vznikla spolupráci koncernu PSA s BMW a její spolehlivost je vyhlášeně pochybná. Tomuto motoru se rozhodně vyhněte, stejně jako dieselu o stejném objemu. Motor sice poskytuje poměrně slušnou dynamiku, kultivovaný chod a nízkou spotřebu. Servisní náklady na něj jsou však obrovské.

c5_4

C5 byla k dispozici s klasickými tlumiči nebo hydropneumatickým systémem. Pokud najdete kus s druhým jmenovaným, nemusíte se obávat drahého servisu v případě poruchy. Citroën použil velmi komplikovaný podvozek s lichoběžníky vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. Obecně je třeba říct, že podvozek je velmi odolný, byť zcela bezchybný také není. Pravidelně například odcházejí silentbloky na přední nápravě. Výměna tlumičů přední nápravy paradoxně vyjde dráž než výměna koulí hydropneumatického odpružení. Ty se dnes dají sehnat i za méně než dva tisíce korun. Systém je vcelku spolehlivý, byť při vyšších nájezdech doporučujeme nechat jej preventivně zkontrolovat.

c5_6
c5_3

Zdaleka nejrozšířenější motorizací na trhu je diesel 2.0 HDI. A právě u něj bychom při výběru zůstali. Celkově je motor velmi bytelný u vyšších nájezdů je ale nutné počítat s klasickými dieselovými náklady. To znamená výměnu vstřikovačů, EGR ventilu, filtru pevných částic a případně i turbodmychadla. Vše je zde v porovnání s konkurencí cenově velmi výhodné. Zdaleka nejrozšířenější motorizací na trhu je diesel 2.0 HDI. A právě u něj bychom při výběru zůstali. Celkově je motor velmi bytelný u vyšších nájezdů je ale nutné počítat s klasickými dieselovými náklady. To znamená výměnu vstřikovačů, EGR ventilu, filtru pevných částic a případně i turbodmychadla. Vše je zde v porovnání s konkurencí cenově velmi výhodné.

Spíše výjimečně se v nabídce objevují naftové šestiválce 2.7 a 3.0 HDI. Nejedou o moc lépe, než varianta 2.2 HDI, navíc výrazně zatěžují přední nápravu. O servisních nákladech nepříliš povedeného motoru, který byl navíc vždy spojen s automatem, ani nemluvě.

c5_5

Podvozek funguje naprosto skvěle. Po městě rozdíl oproti konvenčnímu tlumení příliš nepoznáte a kromě vynikajícího odhlučnění vás nic nepřekvapí, ovšem mimo zástavbu se z C5 stává naprosto perfektní žehlička na nerovnosti. Rozbité české dálnice proplouvá vůz s lehkostí a míra komfortu, ať již co do odpružení nebo odhlučnění, je vynikající. Svou daň si vybírá hydropneumatický podvozek až při pokusech o ostřejší jízdu. C5 je nadmíru houpavá a do zatáček hodně zaklekává.

Tento efekt je navíc doprovázen nepříjemným vitím pneumatik již při prvním náznaku nedotáčivosti. Situaci trochu vylepší sportovní režim podvozku, který zvýší stabilitu, ale rozhodně nepřemůže deficit v podobě velmi přeposilovaného řízení. To nejen, že postrádá sebemenší náznak odezvy, ale postrádá i potřebnou přesnost. Všechny tyto fakty posouvají C5 zaměřením ještě dále do kategorie cesťáků na dlouhé vzdálenosti. Měkký podvozek a odtažité řízení tak nelze považovat za mínusy. Spolu dohromady zvyšují komfort cestování a to je přesně to, o co u C5 jde.

c5_7

C5 je svým způsobem unikátní auto. Spojení toho správného množství francouzské extravagance s báječně pohodlným interiérem, jehož dominantou jsou bezesporu pozadí rozmazlující přední sedadla a s hydropneumatickým podvozkem Hydractive III+, je ten správný recept na pohodlnou a plavnou jízdu.

Comments

comments