Test ojetiny MINI Countryman Cooper D. Jde jen o styl nebo umí nabídnout více?

Countryman a Clubman? Většina lidí si myslí, že to jsou auta, která jen dobře vypadají, stojí nesmyslný balík a naprosto postrádají to, co Mini charakterizovalo v minulém tisíciletí – malé rozměry, dokonalé řízení a tuhý sportovní podvozek. Právě proto jsem si vybral na aktuální test ojetiny Mini Countryman a věřte mi, že tohle není nákupní taška pro sexy milenku bohatého podnikatele, ale poměrně fajnové náčiní na zdolávání klikatých okresek.

Vzhledově možná působí nafoukaně a objemně, ale ono to ve výsledku vůbec není pravda a je to jen optický dojem, o žádné SUV se totiž opravdu nejedná. Menším rozměrům napovídá i nízká hmotnost 1380 kilogramů, ale zpět k designu. Vysoký ”čumák” s agresivní mřížkou chladiče je doplněn výraznými zakulacenými světlomety, krátká kapota se elegantně táhne k velmi strmě položenému čelnímu sklu, to je klasicky podle stylu Mini nízké a střecha se rovně táhne až k zadnímu oknu, které splývá s kolmou zádí. Na té si nelze nevšimnout retro zadních svítilen, obřího znaku Mini a vyčnívajícího nárazníku, pod nímž na každé straně vykukuje jedna skromná koncovka výfuku. To, že máte tu čest se sportovně laděnou variantou Cooper S dává najevo i předním nárazníkem, černými doplňky, spoustou znáčků ”S” a litými koly, která se na standardní variantě objevovala jen za příplatek.

7

Interiér je otázkou vkusu, někdo je z něho unešený a druhý nad ním jen mávne rukou. Já patřím k té druhé skupině a některé věci bych z toho auta nejraději vyházel ven. Zbytečná mi přijde třeba odkládací ”ližina”, která se táhne od předních, až k zadním sedadlům. Drží se v ní nečistoty a zrovna využitelná taky není. Ergonomie je dobrá až na dva malé detaily, tachometr je uprostřed auta a pokud v nádrži máte rezervu, tak na malém displeji místo rychlosti vidíte pumpu a pokud držíte volant správně oběma rukama, tak si pravou rukou překrýváte poměrně důležitou část tachometru až do 60 km/h. Což ve městě zrovna příjemné není a ne jedenkrát jsem jel místo padesáti šedesát nebo pětačtyřicet.

Pochválit musím fantastická sedadla, která umí být komfortní a k tomu skvěle podrží v zatáčkách, do rukou padnoucí volant a výbornou hlavici řadící páky a její kulisu s krátkými drahami. Posed za volantem je taktéž povedený a prostoru je nečekaně dost vpředu i vzadu (nemáte-li dva metry nebo sto kilo). Kde auto naopak zklame je zavazadlový prostor, ten má objem pouhých 350 litrů.

1
5

Pod kapotou tohoto kusu z AAA Auto se ukrývá přeplňovaný naftový čtyřválec o objemu dvou litrů z dílny BMW o výkonu 82 kW a 270 Nm točivého momentu. Zrychlení na stokilometrovou rychlost trvá 11,8 vteřiny a Countryman se zastaví už na rychlosti 175 Km/h. Údaje to tedy nejsou nijak oslnivé, ale v praxi není dynamika zlá. Ne, není to auto na dlouhé trasy a dálnici, i když ani tady výrazně trpět nebudete. Jeho ideálním prostředím je město a přilehlé okresky. Na to je dynamika motoru zcela dostačující.

Po prvních kilometrech po městě jsem velmi překvapený, jak se Countryman v provedení Cooper D do města nehodí. Podvozek je příliš tvrdý, řízení tuhé a spojka tvrdší, než u 99% ostatních aut z dnešní doby a ani výhled z něj není zrovna ideální. Volte tedy Countryman bez sportovních doplňků pod označením Cooper, je výrazně pohodlnější. Není problém s ním denně jezdit do práce a do obchodu, jen si musíte zvyknout na trochu chlapštější charakter vozu, který leckterý fanoušek spíš uvítá. Nesmíte být citlivka, které vadí občasný ráz do karoserie, hlasitější projev úplně všeho a tuhá spojka i řízení.

2
3

Překousnete-li to a v podvečer vyrazíte na oblíbenou okresku, tak vám absolutně vyrazí dech. Zapínám režim Sport, vypínám stabilizaci a za romantického západu slunce vyrážím na klikatou silnici podél vody, která se táhne lesem. Brzdy jsou tuhé a dobře dávkovatelné, řízení mechanicky komunikativní a podvozek drží jako blázen. Sakra jak to auto drží a baví mě!

Toto auto není tím, čím se na první pohled zdá. Na denní ježdění po městě je spousta lepších stylových aut, ale na okresce vám žádné z nich nevykouzlí takový úsměv na tváři jako vozy Mini s označením Cooper S. Větší Countryman je navíc oproti klasickému Mini docela praktický a použitelný, protože do něj bez problému posadíte tři kamarády a můžete vyrazit třeba na chalupu. Líbí se vám? Nemůžu nedoporučit.

4

Na co si dát pozor

Jak je známo, Mini nejsou zrovna spolehlivé vozy, ale to platí zejména o těch starších z let 2001-2007. Countryman je poměrně novým autem, vyrábí se teprve od roku 2010, tak nějaké výrazné závady zrovna známé nejsou. Jen cena náhradních dílů je kvůli jeho výjimečnosti poněkud vyšší. Dbejte tak na jasnou servisní historii a hlavně pravidelnou výměnu oleje nejpozději po 15 tisících kilometrech. Pozornost si zaslouží tuhý podvozek, který bývá ze špatných silnic často vymlácený.

Problémem je i dieselový dvoulitr původem z BMW (18d a 20d), který si vysloužil pověst velmi nespolehlivé jednotky. Odcházejí vstřiky, turbo, praská těsnění pod hlavou. Jakékoli ojeté Mini kupujte pouze s benzínovým motorem.

6

Není na škodu zkontrolovat stabilizátory, horní úchyty předních tlumičů, silnetbloky a vůli na čepech, mnohdy bývají kompletně sjeté kotouče a brzdové desky. Výjimkou nejsou ani utahané benzínové motory, kterým někdo dával co proto a ty pak rády žerou olej a oprava vyjde na pořádný ranec.

Comments

comments